Święta Kasylda z Toledo


            Jej imię jest odnotowane w starych katalogach świętych diecezji Toledo i Burgos. Nie istnieją jednak dokumenty z czasu, w którym żyła, to znaczy z XI stulecia. Zaczęto o niej pisać dopiero kilka wieków później, opierając się na informacjach, które do tamtej pory były przekazywane wyłącznie ustnie, z pokolenia na pokolenie i często ubogacane legendarnymi szczegółami.

            Na temat życia Kasyldy nie ma więc żadnego, wiarygodnego tekstu historycznego. Pozostaje jednak fakt, że od swej śmierci, 9 kwietnia 1075 roku, była obiektem czci, a sanktuarium w Brivesca do którego 21 sierpnia 1750 roku przeniesiono jej relikwie, jest do dnia dzisiejszego miejscem pielgrzymek.

            Tradycyjny opis przedstawia Kasyldę jako młodą muzułmankę, córkę zarządcy Toledo, ówczesnej stolicy religijnej Hiszpanii, którą Arabowie zdobyli w 711 roku i która pozostanie w rękach muzułmańskich aż do 1085 roku.
            W mieście wszyscy znają dziewczynę z powodu jej wielkoduszności, a przede wszystkim dlatego, że jest zawsze gotowa wspierać uwięzionych chrześcijan. Tutaj nie jest jasne, czy chodzi o jeńców wojennych, czy też nie. Ale wydaje się raczej, że tak, ponieważ wówczas chrześcijanie jako tacy nie są prześladowani. Co więcej, w Toledo przebywa na stałe biskup, pełniący funkcję prymasa Hiszpanii. Kasylda odwiedza zatem więźniów, niesie im pomoc i wzbudza podejrzenia u swego ojca, który zaczyna ją kontrolować. Pewnego dnia zostaje przyłapana, gdy niesie chleb więźniom, jednak w momencie rewizji bochenki, które miała ze sobą, przemieniają się w róże.
            Jakiś czas później Kasylda zostaje dotknięta tajemniczą chorobą, której nawet najsłynniejsi ówcześni lekarze arabscy nie są w stanie wyleczyć. Poradziwszy się swoich chrześcijańskich przyjaciół, każe się zawieść w okolice Burgos, do Briviesca, aby zanurzyć się w wodzie ze źródła św. Wincentego. Ta woda ją uzdrawia i Kasylda postanawia zostać chrześcijanką, jednak bez rozgłosu. Przyjąwszy chrzest, porzuca życie w mieście i w pałacach, wybierając stan anachorecki. Udaje się do pustelni, z dala od wszystkiego, zgodnie z tym, co słyszała o starożytnych ojcach pustyni. W swoim eremie pozostaje aż do śmierci. Została pochowana w kościele p.w. św. Wincentego. Już wtedy rozchodzi się wieść o przypisywanych jej cudach. W ten sposób rodzi się i zaczyna być spontanicznie przekazywana cześć dla niej, nazywanej „Kasyldą z Toledo” lub „Kasyldą z Burgos”. Ludowa inicjatywa jest wcześniejsza wobec kościelnego uznania i zachowuje żywotność również współcześnie.

Słownik:
- stan anachorecki – samotny styl życia.
- erem – pustelnia; klasztor zakonników wiodących pustelniczy żywot, żyjący w odosobnieniu.