Święty Teodozy Pieczerski


Teodozy Pieczerski (Fieodosij Pieczerskij). Urodził się około r. 1029 w miejscowości, którą żywotopisarz zwie Wasylewem lub Wasylkowem, dodając, że od Kijowa dzieli ją 50 wiorst. W młodości usiłował pielgrzymować do Ziemi Świętej, następnie zaś praktykował ten rodzaj upokorzeń, który w ascezie ruskiej nazywa się jurodstwem - stał się głupim dla Chrystusa. Mimo protestów matki przylgnął w końcu (1055-) do grupy mnichów zgromadzonych przez Antoniego w Ławrze pod Kijowem, zwanej później Ławrą Pieczerską. Tam też otrzymał tonsurę, później zaś święcenia kapłańskie.
Gdy Antoni usunął się na powrót do samotni, a naznaczonego przezeń następcę, Warlaama, książę Izasław zabrał na przełożonego do nowego klasztoru Św. Dymitra, ihumenem w Ławrze został Teodozy. Za jego rządów ośrodek rozwinął się nadzwyczajnie: wzrósł w liczbę, rozbudował się wokół grot, wzniósł cerkiew pod wezwaniem Zaśnięcia Najśw. Marii Panny. Najważniejszym bodaj dziełem Teodozego było jednak zaprowadzenie w Ławrze i rozpowszechnienie poprzez nią reguły św. Teodora Studyty, ściślej mówiąc, tej jej wersji, którą zawdzięczamy patriarsze konstantynopolitańskiemu, Aleksemu Studycie (1025-1043). Miało to olbrzymi wpływ na dalszy rozwój życia zakonnego na Rusi. Stąd niektórzy - nie bez pewnej przesady - nazwali Teodozego Benedyktem ruskim. Nie wiemy dokładnie, jaką rolę odegrał on w kształtowaniu się spraw publicznych i polityki dynastycznej młodego państwa. Listy do księcia Izasława uchodzą za produkt XII stulecia. Wiadomo jednak, że popadł w konflikt najpierw z samym Izasławem (1069), a potem z księciem Światosławem (1073), którego przez pewien czas traktował jako uzurpatora. Pod koniec życia stosunki między księciem a klasztorem i jego ihumenem uległy prawdopodobnie poprawie. Teodozy zmarły 3 maja 1074 r. Według Powieści lat minionych, w r. 1091 przeniesiono uroczyście jego szczątki do cerkwi Zaśnięcia, a więc dokonano swego rodzaju translacji. W r. 1108 wpisano go do synodikonu (księgi liturgicznej), co było równoznaczne z kanonizacją. Najbardziej jednak do utrwalenia czci Teodozego przyczynił się zapewne autor wczesnego żywota, mnich z Ławry, który uważa się za ucznia Teodozego i który znany jest w historiografii pod imieniem Nestora. Teodozy czczony był zawsze w Kościele greckokatolickim. Jego wspomnienie znalazło się również w nowym Martyrologium Rzymskim (3 maj).